Sabtu, 22 Disember 2018

Bayi bawah 1 tahun tak sesuai dengan Madu

Jangan berikan madu bayi anda sebelum dia berumur setahunwalaupun ia mampu merawat batuk.
Ini kerana madu kadang-kadang mengandungi spora bakteria yang dipanggil "clostridium botulinum". dan perkara ini boleh menyebabkan penyakit Botulism iaitu keracunan makanan yang jarang berlaku pada bayi.
Jika bayi anda menghadapi keracunan makanan botulisme, dia mungkin berlaku sekitar lapan jam hingga 36 jam selepas makan madu.
Hubungi doktor anda dengan segera jika bayi anda telah makan madu, dan kemungkinan bayi tersebut akan menghadapi penyakit tersebut iaitu sembelit dan kekurangan selera makan
JANGAN TAMBAH MADU DALAM MAKANAN BAYI
Satu lagi JANGAN menambah Madu dalam makanan kerana iainya juga boleh boleh merosakkan gigi yang baru muncul Mereka juga boleh menggalakkan gigi manis. Sekiranya anda ingin menambah rasa lebih banyak pada makanan bayi anda, seperti beras bayi atau yoghurt biasa, cuba tambah dengan buah-buahan, pisang basah, atau buah-buahan kering. Makanan ini semulajadi manis dan juga mengandungi vitamin dan mineral berharga.
dan tidak digalakkan juga memberi makanan jenis smoothie buah pada bayi anda atau yoghurt manis. kerana sesetengah yoghurt dan smoothies mengandungi madu.
Rawatan haba semasa pengeluaran mungkin membunuh mana-mana bakteria yang ada, tetapi produk ini masih mengandungi jumlah gula yang tinggi.

Tiada ulasan:

KENAPA MADU SIDIR